اجرام آسمانی برای رصد
نوشته شده توسط : media

اجرام آسمانی برای رصد

سوالی که برای بیشتر تماشاگران مبتدی آسمان شب پیش می‌آید این است که بعد از مشاهده ماه و سیاره‌های درخشان کدام اجرام آسمانی را باید رصد کرد؟

بسیاری فهرست مسیه را پیشنهاد می‌کنند که توصیه درستی نیست. اولین جرم آسمانی در این فهرست مسیه ۱ یا سحابی خرچنگ است. عکس‌هایی که از این سحابی در اینترنت وجود دارد شگفت‌انگیز هستند. بااین‌حال اگر آن را با تلسکوپ شکستی ۶۰ یا ۷۰ میلی‌متری زیر آسمانی با آلودگی نوری بالا تماشا کنید،‌ قطعا حالتان گرفته می‌شود.

«چارلز مسیه» و دستیارش «پیر مچاین» دنبال مجموعه‌ای از سحابی‌های بزرگ و درخشان برای مبتدی‌ها نبودند. مسیه شکارچی دنباله‌دارها بود ولی مدام اجرام آسمانی دیگری را پیدا می‌کرد. او فهرستی از این اجرام تهیه کرد که شامل اجرامی با روشنایی سطحی پایین مثل M1، M33، M88 و M101 است. بنابراین تعجبی ندارد که این فهرست پیشنهاد خوبی برای افراد مبتدی نیست.

در این مقاله اجرام آسمانی را معرفی می‌کنیم که به‌راحتی پیدا می‌شوند و به‌وضوح قابل‌مشاهده هستند. پس با ما همراه باشید.

 

ویژگی‌های اجرام آسمانی برای رصد توسط مبتدی‌ها

امروزه با یک جستجوی سریع در اینترنت می‌توانید انبوهی از فهرست‌های پیشنهادی را پیدا کنید. این فهرست‌ها معمولا ترکیبی از اجرام خوب (درخشندگی سطحی بالا، از نظر بصری چشمگیر) و بد (درخشندگی سطحی کم، کم‌نور یا نامرئی) هستند که توسط مبتدی‌ها پیشنهاد شده‌اند.

اجرام آسمانی که گزینه خوبی برای مبتدی‌ها هستند سه ویژگی مهم دارند:

  • باید حداکثر ۸ درجه (میدان دید یک جوینده معمولی) از ستاره‌ای با قدر ۳.۵ یا بیشتر فاصله داشته باشند تا به‌راحتی مکان‌یابی شوند.
  • وقتی از طریق جوینده نقطه‌ای نور قرمز (بزرگنمایی صفر) رصد می‌شوند، باید تا جای ممکن در مجاورت ستاره‌های درخشان باشند.
  • با وجود آلودگی نوری، باید درخشندگی سطحی به‌اندازه کافی بالا داشته باشند تا حتی با تلسکوپ کوچک به‌راحتی دیده شوند.

ویژگی اول به این دلیل مهم است که با وجود تقریبا ۹۰۰۰ ستاره که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده هستند، بیشتر آ‌ن‌ها توسط آلودگی نوری نامرئی می‌شوند. فقط حدود ۲۸۰ ستاره قدر ۳.۵ یا روشن‌تر هستند. این ستاره‌ها تابلوهای راهنمایی هستند که به رصد اجرام آسمانی مجاور کمک می‌کنند.

اجرام آسمانی برای رصد

اگر مبتدی هستید، از رصد اجرام آسمانی زیر لذت خواهید برد.

 

سحابی شکارچی (M42 و M43)

اگرچه ماه آسمان پس‌زمینه را روشن کرده است، تصویر خیره‌کننده سحابی شکارچی را می‌بینید که M43 بزرگ‌تر در مرکز و M42 کوچک‌تر درست در سمت چپ بالای آن قرار دارد. همچنین، سحابی مرد دونده (NGC 1975) نیز نزدیک بالای عکس دیده می‌شود. این عکس رنگارنگ با ترکیب کردن چند مجموعه از عکس‌های با نوردهی طولانی ایجاد شده است که از طریق تلسکوپ شکستی ۴ اینچی با استفاده از دوربین نیکون D750 با حساسیت ۲۰۰ گرفته شده‌اند.

کهکشان آندرومدا (M31) با آلودگی نوری شدید

این تصویر کهکشان آندرومدا با آلودگی نوری شدید است. آسمان تاریک همه چیز را تغییر می‌دهد. در تصویر بالا آنچه ناظر از طریق چشمی تلسکوپ خود در نزدیکی شهر آلمر در هلند در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۶ دیده است، نور درخشان ماه کامل همه چیز را به‌جز هسته کهکشان کم‌رنگ کرده است.

 

کهکشان آندرومدا با آلودگی نوری کم

در این تصویر که در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ هنگام رصد در نزدیکی منطقه مسکونی بریزانددیک در هلند ثبت شده است، گستردگی و حالت گازی کهکشان بیشتر به چشم می‌آید. بااین‌حال، خطوط گرد و غبار آن همچنان غیرقابل شناسایی هستند.

سحابی خرچنگ

بقایای تپ‌اختر و ابرنواختر در صورت فلکی ثور که با نام سحابی خرچنگ شناخته می‌شود از دیتون، اوهایو، در ۷ ژانویه ۲۰۲۰ تصویربرداری شده است. قطر این سحابی حدود ۱۱ سال نوری است. تپ‌اختر مرکزی این جرم آسمانی به‌سرعت می‌چرخد ​​و امواج حرکت آن ۳۳ بار در ثانیه از کنار زمین عبور می‌کنند. اگرچه عکس‌هایی که با استفاده از تجهیزات پیشرفته از سحابی خرچنگ گرفته شده‌اند خیره‌کننده هستند، تماشای آن با تلسکوپ معمولی خیلی هیجان‌انگیز نخواهد بود.

 

خوشه پروین (M45)

خوشه پروین که معمولا به‌عنوان هفت خواهران شناخته می‌شود، از اجرام آسمانی است که به‌راحتی پیدا می‌شود و بسیار جذاب است. این عکس در ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ از طریق تلسکوپ شکستی نجومی ۳ اینچی Borg با دوربین کانن 20Da با حساسیت ۴۰۰ (چهار نوردهی ۱۸ دقیقه‌ای) گرفته شده است. نوردهی طولانی عکاس را قادر کرد جزئیات کم‌رنگ گازی را اطراف این ستاره‌های خواهر ثبت کند.

 

M4، NGC 6144 و قلب‌العقرب

خوشه‌های کروی M4 (راست) و NGC 6144 (بالا) همراه ستاره درخشان قلب‌العقرب (سمت چپ) در این تصویر از طریق یک تلسکوپ شکستی ۴ اینچی با دوربین کانن 20Da در ISO 800 (چهار نوردهی پنج دقیقه‌ای) ثبت شده‌اند. این عکس از کونابارابران، نیو ساوت ولز، استرالیا، در ۲۷ مارس ۲۰۰۷ گرفته شده است.

 

خوشه بطلميوس (M7)

ستاره‌های خوشه بطلمیوس که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده هستند در این تصویر می‌درخشند. این عکس از طریق تلسکوپ شکستی ۴ اینچی با استفاده از دوربین کانن 20Da در ISO 800 (دو نوردهی چهار دقیقه‌ای) از کوئینزلند، استرالیا، در ۳۰ جولای ۲۰۰۶ گرفته شده است. 

خوشه ۳۷ (NGC 2169)

خوشه ۳۷ یا NGC 2169 به وسعت ۷ سال نوری و در فاصله تقریبا ۳۶۰۰ سال نوری، خوشه‌ بازی نسبتا کوچک در صورت فلکی شکارچی است. این تصویر از خوشه ۳۷ در ۹ ژانویه ۲۰۲۱ از طریق یک تلسکوپ ۸ اینچی اشمیت-کاسگرین دیده شد.

 ویژگی‌های اجرام آسمانی برای رصد توسط مبتدی‌ها

توضیحات محصول تلسکوپ شکستی ۸۰ میلی‌متری اسکای واچر مدل 809NEQ2

 
  • تلسکوپ آکروماتیک با دهانه ۸۰ میلی‌متری،  فاصله کانونی ۹۰۰ میلی‌متر و نسبت کانونی f/11
  • دارای چشمی ۲۰ و ۱۰ میلی‌متری با بزرگ‌نمایی ۴۵  و ۹۰ برابر
  • سطوح لنزها پوشش ضد انعکاس نور
  • بدنه فلزی مستحکم با پوشش رنگ الکترواستاتیک
  • مجهز به سه‌پایه آلومینومی سبک و مستحکم با قابل تنظیم ارتفاع
  • دارای مقر استوایی – مناسب دنبال کردن اجرام آسمانی در حرکت
  • مقر استوایی مجهز به دستگیره‌های حرکت نرم با وزنه و میله تعادل
  • مجهز به چپقی تصحیح کننده جهت تصویر و مجهز به جوینده نقطه قرمز
  • نصب سریع و آسان – سبک با قابلیت حمل ‌و نقل آسان
  •  گزینۀ عالی برای شروع نجوم برای کودکان و نوجوانان
  • مناسب رصد اجرام روشن آسمان شب مانند ماه و سیارات، خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها و کهکشان‌ها
  • تلسکوپ شکستی ۸۰ میلی‌متری اسکای واچر مدل 809NEQ2 انتخابی مناسب برای شروع نجوم

 

تلسکوپی کلاسیک برای آغاز نجوم و مناسب کسانی که علاقمند به شروع رصد آسمان شب هستند و البته برای کاربران متوسط نیز که آشنایی مختصری با آسمان شب دارند نیز می‌تواند مناسب باشد. این تلسکوپ آکروماتیک توانایی بالا و کیفیت تصویر خوبی دارد که لنزهای آن با استانداردهای بالا و اجزای مکانیکی آن با دقت ساخته شده است.

ترکیب فاصله کانونی 900 میلیمتری و لنزهای آکروماتیک اسکای واچر با پوشش چندلایه ضد انعکاس نور، تلسکوپ را به ابزاری ایده‌آل برای رصد ماه، ستاره‌های دوتایی، سیارات منظومه شمسی و سایر اجرام آسمانی تبدیل کرده است. مقر استوایی EQ2 به شما امکان می‌دهد تا با دقت و به آسانی در حالیکه اجرام در آسمان شب حرکت می‌کنند آنها را به ردیابی کنید (با اضافه کردن موتور گوتو می‌توانید یافتن و ردیابی را به صورت اتوماتیک انجام دهید).

 

دوگانه دوگانه (اپسیلون شلیاق)

منظومه چندستاره‌ای دوگانه دوگانه (اپسیلون شلیاق) در نزدیکی ستاره درخشان وگا قرار دارد و پیداکردن آن بسیار آسان است. این نمای اپسیلون شلیاق با یک تلسکوپ ۱۰ اینچی است.

 

سحابی دمبل (M27)

این تصویر توسط تلسکوپ شکستی ۵ اینچی با دوربین کانن 7D در ISO 800 (شش نوردهی پنج دقیقه‌ای) گرفته شده است.





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: